Elektrická sportovní bouře: Test vozu Cupra Born

Označení Cupra můžete znát jako součást automobily Seat. Cupra byla synonymem sportovních derivátů značky Seat. V roce 2018 vznikla samostatná značka, která již představuje vozidla pod vlastním logem. V roce 2022 Cupra představila vůbec první elektrický vůz, který ukázal, že lze spojit sportovní vlastnosti a elektromobilitu. Born, jak se elektrická novinka jmenuje, disponuje výkonným elektromotorem a současně i sportovními geny. Přinášíme vám test, v rámci kterého se dozvíte základní informace o vozidle, jak se nám s ním jelo, co od něj očekávat a co nás u vozu překvapilo. Zároveň se dozvíte, zda se lze reálně dostat na deklarovaný dojezd.

Základní představení

Pokud přecházíte z klasické spalovací jednotky na elektromobil, je třeba změnit způsob jízdy a chování za volantem. Pro nás byla změna zásadní. Ač jsme vystřídali mnoho vozů, přechod na elektromobil byl velkou změnou. Pokud jezdíte v běžném provozu defenzivně a jezdíte ekonomicky, nebude pro vás jízda s elektromobilem znamenat žádnou extrémní změnu stylu jízdy. K prodloužení dojezdu pomáhá silná rekuperace a předvídavost. Rekuperace energie probíhá nejen při brzděni, ale lze ji nastavit i v rámci jízdního režimu, o tom se více dozvíte dále.

K nastartování stačí sešlápnout brzdový pedál, odpadá tak povinnost startování tlačítkem nebo klíčkem (ač je tlačítko také přítomno). V tu chvíli se aktivuje jednotka a můžete vyrazit zařazením jízdního režimu vpřed. Naopak vypnutí pohonné jednotky se provádí zmáčknutím parkovací brzdy.

Testovaný model disponuje maximálním nabíjecím výkonem až 170 kW. Rychlost nabíjení závisí na aktuálním nabití baterie a její teplotě. Čím nabitější baterie, tím je rychlost nižší. Nabíjení je velmi jednoduché a zvládne to i začátečník

Interiér

Při usednutí do vozu na vás dýchnou technologie. Dominantou interiéru je velký 12“ centrální displej infotainmentu, na kterém máte možnost ovládat veškeré komfortní spotřebiče, rádio, navigaci atd. Na něj se zaměříme ještě v samostatné části. Klasické analogové budíky tachometru a otáček zde nehledejte. Před řidičem je malý 5,3“ displej, na kterém se zobrazují podrobnosti o jízdě, navigačních pokynech, dojezdu nebo dalších informací, které si může řidič přizpůsobit vlastním potřebám. Sedačky jsou velmi pohodlné, a protože se jedná o sportovně laděný vůz, mají výrazné boční vedení, které vás udrží i při vyšších rychlostech v zatáčkách. Systém klimatizace je dvouzónový, nicméně lze nastavit výkon a tím pádem i spotřebu energie. V režimu eko fungovalo nastavení teploty pouze u řidiče pro celý vůz. Ambientní osvětlení interiéru lze nastavit do různých barevných variant, čímž si každý může zvolit svou preferovanou barvu.

Zadní sedadla poskytují pohodlí, stejně jako ta přední. I když je řidič vysoký a nastaví si sedadlo do ideální polohy, za ním je stále hodně místa pro nohy cestujících jedoucích vzadu. Jsou ale dimenzována pouze pro dvě osoby, uprostřed mezi nimi byl totiž prolis. Ten se dá ale zakrýt opěrkou, do které si mohou cestující vzadu umístit každý svůj nápoj. Přes „průstřel“ do zavazadlového prostoru lze převézt dlouhé předměty. Středový tunel končící za předními sedačkami nabízí dva USB-C konektory pro nabíjení elektronických zařízení. Bohužel vzadu nenaleznete výdech klimatizace.

Pokud během svých cest dostanete žízeň, můžete umístit 1,5 lahev jak do dveří, což se pomalu stává standardem, tak ji ve voze Cupra Born ji lze umístit i do prostoru ve středovém tunelu, vejde se i sem.

Ještě se zmíníme o volantu. Ten je sportovní a naleznete na něm mnoho dotykových plošek. Zmizela tak klasická tlačítka. Ač mnoho z plošek poskytovalo haptickou odezvu, ovládání bylo trochu složitější a chvíli nám trvalo, než jsme se naučili jednotlivé prvky ovládat. Za nevýhodu jsme také považovali nastavení hlasitosti audia a ovládání teploty. Zde jsou opět dotykové plošky pro + a -, a ve tmě nejsou osvětlené. Řidič pak tápe, co vlastně mačká, a zda tedy nastavuje to, co původně chtěl.

Praktičnost

Pro uložení zavazadel mají cestující k dispozici 385 litrů prostoru. Pokud uvážíme, že vůz musí vézt ještě baterie, není hodnota vůbec špatná. Pokud sklopíte zadní sedačky, získáte až 1 267 litrů. Menších úložných prostor naleznete po voze více. Primární kastlík před spolujezdcem skrývá poměrně dost místa, na uložení drobných věcí denní potřeby rozhodně dostačuje.

Další dva prostory pak nalezneme ve středovém tunelu. První je skryt roletkou a nalezneme v něm dva stojánky na pití nebo kelímky s nápojem a zároveň odkládací prostor na nějaké drobnosti. Hluboká kapsa se nachází pod loketní opěrkou. Ta je poměrně hluboká a lze využít i bezdrátovou nabíječku se standardem Qi, která se v ní nachází. Musíte ale dávat pozor, abyste pak mobilní telefon nezapomněli pod opěrkou. Ještě doplníme, že pod nabíječkou nalezneme dva USB-C konektory jak pro nabíjení, tak pro případné přehrávání hudby přes USB disk.

Za zmínku rozhodně také stojí paket Pilot L. Ten nabízí 12“ navigační systém, prediktivní adaptabilní tempomat a rozpoznávání značek. Během používání a jízdy na tempomat je samozřejmé, že udržoval předem nastavenou vzdálenost od před vámi jedoucího vozidla, ale zároveň Born upravoval rychlost dle značek, které zaznamenal nebo dle očekávané rychlosti a stavu dle mapy. Predikce také fungovala při běžném řízení. Na displeji před řidičem Born ukazoval při příjezdu k obci uvolnění plynového pedálu, aby vůz samovolně zpomalil na požadovanou rychlost.

Parkovací asistent vyhledával místa k zaparkování. Během krátké doby testu jsme se s ním tolik nesžili. Je třeba sledovat pokyny na displeji. Pokud je dodržujete, vůz vám samovolně zaparkuje do prostoru u chodníku. LED světlomety měly slušný výkon a v noci poskytovaly krásný výhled. Jistě by vozu slušel i systém Matrix s vyřezáváním ostatních vozidel ze světelného toku dálkových světel. Hlavní i mlhová světla se aktivovala na dotykovém panelu, který se nacházel v místech, kde většina vozu má otočný volič. Podobný jsme mohli vidět ve voze Seat Leon. Velmi se nám líbila světelná linka koncových světel, která se táhla z jedné strany na druhou. Pro otevření zavazadlového prostoru je určeno logo automobilky, které ukrývá otvírání.

Parkovací kamera je umístěna oproti jiným vozům poměrně nízko, což za nás rozhodně není nevýhoda, poskytovala poměrně dobrý rozhled. Při couvání nám také pomáhal panoramatický obraz s prostorem okolo celého vozidla.

Příjemné bylo nezávislé topení. Dopředu jsme si nastavili ranní odjezd a požadovanou teplotu. Vůz pak vše připravil a ráno při příchodu bylo auto vyhřáté. V zimním období je skvělé přijít do vyhřátého vozu.

Konektivita

V rámci testů pravidelný pokus o spojení automobilu s mobilním telefonem přes bluetooth proběhl naprosto bez problémů. Došlo ihned ke spárování a přehrávání hudby z mobilního telefonu fungovalo následně bez zasekávání. Jak již bylo zmíněno, pro přehrávání hudby a pro kabelové spojení s vozem slouží USB-C konektory. Ty postupně vytlačují kdysi běžné USB.

Kvalita reproduktorů a rádia je vysoká. Kromě klasického rádia je možné si zvolit i DAB. V rámci nastavení si lze upravit přes equalizer různé parametry kvality zvuku. Samozřejmostí byly pokyny v češtině při navigování.

Pohonná jednotka

V této kapitole se standardně věnujeme tomu, co naleznete pod kapotou. O pohon se zde stará jednorychlostní elektromotor disponující výkonem 170 kW (231 koní). Točivý moment 310 Nm je dostupný již od nulových otáček. Kapacita baterií pojme až 77 kWh, což postačuje k papírovému dojezdu 496 km až 552 km. Metu 100 km/h pokoříte za přesně 7 vteřin.  

Jízda

A teď k samotné jízdě. Trochu nám chyběla pádla pod volantem, které by nám umožňovaly nastavovat sílu rekuperace energie. To ale nahrazují dvě tlačítka, každé na jedné straně volantu. Jedno nastavuje rovnou režim Cupra, druhé postupně prochází jednotlivé režimy. Na výběr máte Range, Cupra, Performance, comfort a individual. Při plném sešlápnutí plynového pedálu (kick-down), případně v rámci režimu Cupra máte možnost využít dalších 20 kW výkonu navíc.

Ač se jedná o elektrický pohon, síla pohonné jednotky je obrovská. Plná akcelerace vás zamáčkne do sedačky a během chvíle se na tachometru ukáže číslovka 100. Maximální rychlost, které můžete dosáhnout, je 160 km/h. Pokud ale chcete překonávat rychlostní rekordy, pak musíte počítat s nízkým dojezdem. Můžeme říci, že i s elektromotorem si lze užít zábavu, projíždět zatáčky ostřeji a využívat výkonový potenciál pohonné jednotky. V zatáčkách se naklání pouze mírně a při předjíždění se nemusíte bát sešlápnout plynový pedál, abyste získali potřebný výkon. Chvilku jsme si zvykali na volič jízdního režimu. Ten se nenachází na středovém tunelu, ale na páčce za volantem hned vedle přístrojového displeje. Při běžné jízdě je odpružení příjemné, a ač je Cupra Born zaměřená spíše na sportovnější jízdu, na nerovných vozovkách z vás nevyklepe duši. Výborná je i manévrovatelnou vozu. Ač je Born 4,3 m dlouhý vůz, k otočení mu stačí lehce přes 10 metrů.

Při našich testovacích jízdách a různém popojíždění během focení si Cupra Born řekla v průměru o 18,1 kW. Pokud se podíváme na jednotlivé druhy komunikací, pak ve městě si Born řekne o 13 kWh na 100 km, na okrskách to je 17 kW a na dálničních úsecích 22 kW. Při běžných jízdách a za lepších teplotních podmínek se lze dostat rozhodně níže.

Shrnutí

Díky množství ovladačů na volantu jsme se s elektrickou Cuprou Born sžívali trochu delší dobu než je u nás běžné. Pokud si ale zvyknete na ovládání a elektrický pohon nebo už máte s elektrickým vozem zkušenosti, pak vám Cupra Born bude dobrým společníkem. Dostanete výkonný sportovní vůz, který ale pod kapotou nemá spalovací agregát. I tak ale můžete očekávat vysoký výkon, mrštnost a poměrně slušný dojezd, který v našem případě činil až 425 km a to během testů, focení a různého popojíždění. Za běžné situace se můžete dle našeho názoru v pohodě těšit na 460 km.

Jak jsme uvedli, ovládání vozu a infotainmentu na volantu bylo trochu složitější a chce více času nalézt společnou řeč. Lepší pro ovládání rekuperace by pro nás byla pádla pod volantem. Naopak působivá je síla elektromotoru čestně nesoucí logo automobilky Cupra, pohodlí a velikost celého vozu.

Ještě se pojďme podívat na cenu vozu. Námi testovaný model disponoval příplatkovým lakováním, 20“ koly z lehkých slitin a paketem pilot L. To vše vás bude stát 1 452 600,- Kč. Ač se cena může zdát vysoká, dostanete plnohodnotný elektromobil s reálně dlouhým dojezdem, pohodlím, vysokým výkonem a moderní technikou.

Základní údaje – Cupra Born e-Boost 77 kWh
Karoserie:Hatchback
Počet míst:4
Předchůdce:
Příbuzné modely:
Hlavní konkurenti:Volkswagen ID.3, KIA EV6, Hyundai IONIQ 5
Platforma:MEB
Pohon:4×2
Motor:Elektromotor, baterie 77 kWh
Výkon170 kW
Točivý moment:310 Nm
Kapacita baterie:77 kWh
Max. nabíjecí výkon:170 kW
Umístění motoru:vpředu
Převodovka:Automatická
Maximální rychlost:160 km/h
Zrychlení 0-100 km:7 s
Spotřeba elektrické energie:17,3 kWh/100km
Spotřeba elektrické energie naměřená:18,1 kWh/100km
Délka:4 324 mm
Výška:1 540 mm
Rozvor náprav:2 766 mm
Průměr otáčení:10,2 m
Provozní hmotnost:1 950 kg
Užitečné zatížení:370 kg
Zavazadlový prostor:385 l
Místo výroby:Německo, Zwickau
Záruka:Prodloužená záruka 5 let nebo do 100 000 km
Cena testovaného modelu:1 452 600 Kč
Text: Jiří Hájek ml.
Foto: Jiří Hájek ml., Petr Hájek

Související články